Nieuws: deeltjes teller

Een klant van ons met een getunde D4 (vea) is bij diverse garages langs gegaan voor informatie over de deeltjes teller.
Daarvan had er 1 de deeltjes teller al in bezit en wilde graag een test doen:

De deeltjes test kan het beste met opgewarmde motor en vindt plaats met stationair toerental.
Een probe wordt eerst geijkt met een dummy, hierna wordt hij 15 seconden in de uitlaat gestoken.

De uitkomst is in #/CM3 (deeltjes per kubieke cm).
De grens voor alle personen auto’s is gesteld 1.000.000cm3 maar een goedwerkende roetfilter haalt makkelijk < 20.000cm3.
Een dieselmotor met goedwerkend roetfilter stoot minder dan 20.000cm3 deeltjes uit.
Een dieselmotor met defect filter kan miljoenen deeltjes uitstoten.
Zijn getunde D4 met de egr naar gesloten kwam bij de test niet verder als 300 CM3.
Volgens de keurmeester een uitstekende waarde en geen enkel probleem voor de APK.

Van een Belgische Volvo specialist hoorden we het onderstaande:
Bij hem zijn diverse euro5 en euro6 Volvo diesels niet door de deeltjes test gekomen.
Als een klant een tijdje rondgereden heeft met een kapotte luchtslang haalt de auto de deeltjes test niet.
Bij overmatig olie verbruik (olie wordt verbrand) haalt de auto de deeltjes test ook niet.

De tests waren met 100% opgewarmde motor sommige Volvo’s nog geen 100.000km op de teller.
Hij heeft het over: een door teveel roet beschadigd roetfilter. (een nieuwe kost ca 1200.-)

20 september 2022.
Met een 2.0 5 cilinder (2013 euro5) was de eerste keuring met het dpf in “normale” conditie (ergens tussen 2 regeneraties in) iets meer dan 1 miljoen deeltjes.
De tweede keuring, na een tank BP Ultimate met dieselreiniger en direct na een geforceerde regeneratie (0 gram roet en 0 hPa druk volgens VIDA) meer dan 2 miljoen deeltjes!
Mag de conclusie nu zijn: een schoon filter laat gewoon meer door?.

We weten nu dus niet of simpel regenereren en dpf reiniger + goede brandstof uberhaupt wel helpt.
Er zou bij deze auto natuurlijk wel een scheur oid in het keramische deel van het filter kunnen zitten, dan gaat een goede meting nooit lukken.

Ultrasoon reinigen is zover we weten nog niet getest, dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn.
Eenzelfde is van toepassing voor de dpf cleaning machines, we hopen binnenkort te horen of dit de oplossing bied.