Roetfilter & EGR

EGR en VEA motoren

EGR en Volvo VEA motoren (2014 -> 2019)  D2  D3  D4 en D5
De nieuwe generatie VEA diesels hebben (helaas) EGR problemen. Diverse dealers melden al bij 50.000Km dat het systeem compleet vervuilt is.

De laatste terugroepactie/claim van Volvo voor dit probleem is van Juli 2019, in januari 2020 is begonnen met nieuwe software in te laden die aangeeft dat de motor te vol zit met roet.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/grote-terugroepactie-volvo/

We horen momenteel dat na de laatste update vaak in eens een aantal storingen naar voren komen. Dit komt omdat de nieuwe software dit dus nu meld.
De storingen die door vervuiling komen zijn oa: EGR koeler verstopt (P04D9), inlaat vol met roet, EGR klep kapot, of wervel aandrijver kan positie niet halen.

Een EGR kan men (zoals vaak gedacht wordt) niet wegschrijven, wat vaak gedaan wordt is stekker er af en de storingen die dat geeft wegschrijven (veranderen in P0000).
De beste methode is de werking van de EGR naar gesloten programmeren, dit geeft geen storingen en de vervuiling stopt ook.
Zit de klep vol roet, dan deze gewoon schoonmaken zodat deze weer goed werkt.

Volvo zelf kan helaas de egr werking naar dicht niet aanbieden aangezien de auto dan buiten de emissie waarden komt (lees bijtelling).

De EGR naar gesloten programmeren is absoluut geen probleem voor de apk.
Men leest wel eens op internet dat EGR naar gesloten een probleem vormt voor bv het roetfilter of het opwarmen van de motor, bij Volvo is EGR naar dicht absoluut geen probleem voor wat dan ook.
We hebben ondertussen honderden van deze motoren gereinigd en de EGR naar gesloten gezet om juist problemen met roet te voorkomen 🙂

Het probleem bij deze vea diesels is dus het roet probleem (koeler, sensor, inlaat, egr, wervel-aandrijver).
Dit is dus simpel te tackelen door het stoppen van uitlaatgassen door de inlaat heen laten gaan.

Als de EGR of EGR-koeler dan wel wervel aandrijver dermate vol met roet zit dat er allemaal storingen zijn kan men ook een air-intake (complete motor inlaat reiniging) overwegen.
Dennis (volservice.nl) de hardware specialist bij ons in de werkplaats kan deze handeling doen.
Dit in combinatie met de softwarematige EGR naar dicht zorgt voor een definitieve eind oplossing (nooit meer een verstopte egr koeler, vieze sensor, vol zittende inlaat).

Roetfilter & APK

De voortgang mbt de apk en het verwijderen van het roetfilter (voor zover als wij op de hoogte zijn)  vind men hier: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/04/03/verbod-verwijderen-roetfilter-en-roetfiltertest-in-de-apk

Zoals men kan lezen moet bij de apk vanaf 20 mei 2018 de keurmeester visueel waarnemen (kijken) of het filter er nog onder zit. Bij auto’s van voor 2011 mag men het filter verwijderen maar moet men dit bij het rdw melden.

DPF / Roetfilter

Het dpf (diesel partikel filter) of ook wel roetfilter genoemd, kan door kleine ritten steeds sneller gaan dichtzitten, hierdoor moet de auto steeds vaker regenereren.

Wat gebeurt er bij regenereren:
Tijdens het regeneratieproces wordt bij de uitgaande slag diesel ingespoten die in de uitlaat tot ontbranding komt, hierdoor wordt het roetfilter schoongebrand, de temperatuur van het roetfilter komt hierdoor tot een 700 graden.

Bij een roetfilter die langer onder de auto zit, kan ook het probleem voorkomen dat de auto op een gegeven moment in noodloop gaat. Men kan dan een geforceerde roetfilter reiniging  met Vida uitvoeren.
Dit houdt in dat de auto zelf in stilstand het roetfilter probeert schoon te branden, er wordt door de ECM brandstof in de uitlaat gespoten tot deze de 700 graden heeft bereikt.

Het regenereren onderweg:

Als de rit niet lang genoeg is wordt echter het regeneratie proces niet afgemaakt.
Hierdoor loopt de diesel langs de zuigers naar beneden en komt in het carter terecht, bij de motorolie !.
Het probleem is dat bij een onvolledig regeneratie proces, de auto bij de volgende start weer begint met regenereren. Het probleem bij de 2.0 en 1.6 D is dat dan het motorolie peil zover kan stijgen, dat de motor kan hierdoor op hol slaan.

Het stijgen van het oliepeil is simpel te controleren, de auto heeft namelijk een peilstok af en toe deze er uit halen en kijken kan problemen voorkomen. Het regeneratie proces zelf kan men herkennen aan dat de auto iets schokkerig rijdt en het verbruik gaat op dat moment behoorlijk  omhoog.