Nieuws: deeltjes teller en apk

Kom je met een getunde Volvo met de egr naar gesloten geprogrammeerd door de deeltjes test?
We hebben meerdere vragen omtrent deze materie voorbij zien komen.
Dit is zover wij het nu weten:

De deeltjes test is voor de euro5 en euro6 motoren, euro4 hoeft niet getest te worden.

De deeltjes test kan het beste met opgewarmde motor en vindt plaats met stationair toerental.
Een probe wordt eerst geijkt met een dummy, hierna wordt hij 15 seconden in de uitlaat gestoken.

De uitkomst is in #/CM3 (deeltjes per kubieke cm).
De grens voor personen auto’s is gesteld 1.000.000 #/cm3, een goed roetfilter haalt makkelijk onder de: 200.000 #/cm3.
Een dieselmotor met defect filter kan miljoenen deeltjes uitstoten.

Een klant van ons heeft de deeltjes test als eerste kunnen testen aangezien zijn garage deze al had staan.
Zijn getunde V60 (VEA) D4 met de egr naar gesloten kwam bij de test niet verder als 300 #/cm3.
Volgens de betreffende keurmeester een hele goede waarde en geen enkel probleem voor de APK.

26 november 2022
Onze buurman garage Gijsberts heeft zijn deeltjes tester binnen, gecalibreert en klaar voor een paar tests.
Men kan een vrije meting doen of een apk meting, wij hebben gekozen voor de apk meting.

1: V60 2017 vea getuned + egr gesloten (auto heeft veel meegemaakt) 300.000km+ op de teller kwam op  290 #/cm3

2: V40 getuned egr naar dicht, deze heeft ruim anderhalve maand een luchtlekkage gehad, en kwam op  680.000 #/cm3.
Update 29 november 2022: na een halve tank total exellium  312.000 #/cm3

3: onze eigen testauto, V40 D4 (logisch) vol getuned met de egr naar gesloten geprogrammeerd, deze kwam op  260 #/cm3 (zie foto)

4: gewoon om te weten wat dat doet, een 2009 V70 euro4 2.4/D5 deze kwam op 1.689.300 #/cm3 (zie foto)

Van een Belgische Volvo specialist hoorden we het onderstaande:
Bij hem zijn diverse euro5 en euro6 Volvo diesels niet door de deeltjes test gekomen.
Als een klant een tijdje rondgereden heeft met een kapotte luchtslang haalt de auto vaak de deeltjes test niet.
Bij overmatig olie verbruik (olie wordt verbrand) haalt de auto de deeltjes test ook niet.

De tests waren met 100% opgewarmde motor sommige Volvo’s nog geen 100.000km op de teller.
Hij heeft het over: een door teveel roet beschadigd roetfilter. (een nieuwe kost ca 1200.-)

20 september 2022.
Een volgende Belgische garage heeft nu een 2.0 5 cilinder (2013 euro5).
Daar was de eerste keuring met het dpf in “normale” conditie (ergens tussen 2 regeneraties in) iets meer dan 1 miljoen deeltjes.
De tweede keuring, na een tank BP Ultimate met dieselreiniger + een geforceerde regeneratie (0 gram roet en 0 hPa druk volgens VIDA) meer dan 2 miljoen deeltjes!
Mag de conclusie nu zijn: een schoon filter laat gewoon meer door?.

We weten nu dus niet of simpel regenereren en dpf reiniger + goede brandstof uberhaupt wel helpt.
Er zou bij deze auto natuurlijk wel een scheur oid in het keramische deel van het filter kunnen zitten, dan gaat een goede meting nooit lukken.

Ultrasoon reinigen is zover we weten nog niet getest, dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn.
Eenzelfde is van toepassing voor de dpf cleaning machines, we hopen binnenkort te horen of dit de oplossing bied.

11 november 2022
Onze Belgische Volvo specialist komt met: Wij hebben onlangs een C30 D2 afgekeurd gehad.
Geprobeert: de tankvullen met blauwe diesel hvo100, helaas werkt dit niet.
Een nieuw roetfilter gemonteerd, toch weer afgekeurd.
Daarna een maand stevig doorgereden, nog steeds afkeur.
Uiteindelijk heeft die eigenaar de auto maar verkocht aan een handelaar voor export.

In Nederland hebben we sinds dit jaar (2022) een extra optie, het roetfilter mag tot bouwjaar 1 januari 2017 verwijderd worden.
Er moet wel een roettax betaald worden ca 20/25 euro per maand.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/gegevens-roetfilter-verwijderen
Dus als zometeen niets zou werken om goedkeur te krijgen kan altijd dit nog….

Helaas voor onze Belgische Volvo specialist heeft Belgie niet deze regeling.

28 november 2022.
Nieuwe regels in Belgie (klik hier)