Deeltjesteller en apk geen probleem voor gesloten egr. Een kapot of vol roetfilter is wel een probleem

Kom je met een getunde Volvo met de egr naar gesloten geprogrammeerd door de deeltjes test?
We hebben meerdere vragen omtrent deze materie voorbij zien komen.
Het antwoord is: jazeker kom je door de keuring, bij Volvo is  dat geen probleem.

De deeltjes test gaat over de werking van het roetfilter, is deze kapot of stuk komt de auto niet door de test.
Vaak is een barst of scheur in het keramische gedeelte van het roetfilter de oorzaak dat deze niet goed meer filtert.

De deeltjes test is voor de euro4, euro5 en euro6 motoren die bij het rdw als met roetfilter gemeld staan.

De deeltjes test  vindt plaats met stationair toerental.
Een probe wordt eerst geijkt met een dummy, hierna wordt hij 15 seconden in de uitlaat gestoken.

De uitkomst is in #/CM3 (deeltjes per kubieke cm).
De grens voor personen auto’s is gesteld 1.000.000 #/cm3, een goed roetfilter haalt makkelijk onder de: 200.000 #/cm3.
Een dieselmotor met defect filter kan miljoenen deeltjes uitstoten.

Een klant van ons heeft half 2022 de deeltjes test als eerste kunnen testen aangezien zijn garage deze al had staan.
Zijn getunde V60 (VEA) D4 met de egr naar gesloten kwam bij de test niet verder als 300 #/cm3.
Volgens de betreffende keurmeester een hele goede waarde en geen enkel probleem voor de APK.

Van diverse klanten krijgen we de informatie dat een paar weken van te voren op GTL van shell, dan wel blauwe diesel (20%)  rijden de roet uitstoot ook behoorlijk verminderd, bij onze tests scheelt dat inderdaad.

Een bevriende Volvo dealer in het oosten van dit land komt met: 1.6 D2 heeft 3.5 miljoen deeltjes,  na reiniging roetfilter gaat deze naar meer dan 5 miljoen deeltjes.
Oorzaak, een barst in het keramische gedeelte zorde ervoor dat er teveel deeltjes door het filter heen kwam, door het reinigen was de barst schoon en open, dus meer deeltjes kwamen er doorheen.

26 november 2022
Onze buurman garage Gijsberts heeft zijn deeltjes tester binnen, gecalibreert en klaar voor een paar tests.
Men kan met de deeltjes teller een vrije meting doen of een apk meting, wij hebben gekozen voor de apk meting.

1: V60 2017 vea getuned + egr gesloten (auto heeft veel meegemaakt) 300.000km+ op de teller kwam op  290 #/cm3

2: V40 getuned egr naar dicht, deze heeft ruim anderhalve maand een luchtlekkage gehad, en kwam op  680.000 #/cm3.
Update 29 november 2022: na een halve tank total exellium  312.000 #/cm3

3: onze eigen testauto, V40 D4 (logisch) vol getuned met de egr naar gesloten geprogrammeerd, deze kwam op  260 #/cm3 (zie foto)

4: gewoon om te weten wat dat doet, een 2009 V70 euro4 2.4/D5 deze kwam op 1.689.300 #/cm3 (zie foto) afkeur dus.

Van een Belgische Volvo specialist hoorden we het onderstaande:
Bij hem zijn diverse euro5 en euro6 Volvo diesels niet door de deeltjes test gekomen.
Als een klant een tijdje rondgereden heeft met een kapotte luchtslang haalt de auto vaak de deeltjes test niet.
Bij overmatig olie verbruik (olie wordt verbrand) haalt de auto de deeltjes test ook niet.

In Nederland hebben we sinds dit jaar (2022) een extra optie, het roetfilter mag tot bouwjaar 1 januari 2017 verwijderd worden uit de gegevens bij het rdw.
Er moet wel een roettax betaald worden van ca 20/25 euro per maand.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/gegevens-roetfilter-verwijderen
Dus als zometeen niets zou werken om goedkeur te krijgen kan altijd dit nog….
De emissie klasse waar de auto heen gaat vind je hier (Emissie klassen na gegevens verwijderen)

Nieuwe regels in Belgie (klik hier)