V50, een verhaal van het volvo-forum

Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een V50 2.0 diesel uit 2006 met een nieuwe motor (130.000 km) en heb niets dan ellende gehad. In de 2e week is er een nieuwe koppeling en dual mass vliegwiel ingeplaatst a 2000 euro. Dit naast een ontdekt verontrustend stijgend oliepeil, stotterende motor en hoog verbruik. Echt ergerlijk omdat ik de auto heb gekocht vanwege de 6 bak en zuinig rijden. Niets van dit alles en geen plezier van deze toch wel prettig uitgeruste bolide. Inruilen was geen optie. want is het geld met een kruiwagen weggooien. Van hier op het forum, naar lokale garage naar dealer om te kunnen vaststellen wat er aan de hand is en hoe ik dit gunstig kan oplossen. De meeste adviezen gingen richting het roetfilter en heb deze preventief laten “leegmaken” en softwarematig wegsschrijven door bedrijf  xxxxX.

Toch bleek het probleem met hoog verbruik (1:14-15) en stijgend oliepeil niet verholpen te zijn. De garage dacht richting verstuivers die aan vervanging toe zijn. Hoppa weer 1200-1300 euro en dan maar hopen dat het opgelost is. Via dit forum kwam ik bij Volvoservice en VolTune in Elst en aangezien dat in de buurt is ben ik daar om advies gaan vragen, na een uur ging ik weg met nieuwe software versie (roetfilter en EGR uit) om te testen of dit beter zou worden. Daarnaast een busje injector cleaner op een halve tank toegevoegd. Gisteren heb ik 375 km gereden en heb 1:20,2 gehaald (dus niet afgelezen op BC). Het oliepeil blijft constant en de motor loopt veel rustiger. De V50 blijft…

Obbe van VolTune heeft me uitgelegd dat alleen het uitprogrammeren van roetfilter niet de problemen oplost. Vaak loopt het regeneratie process gewoon door en loopt er diesel via zuiger in het carter waardoor peil stijgt. Waar de dealer vrolijk nieuwe verstuivers had voorgesteld, is het problem met software opgelost. Ik ben daar blij mee, vooral omdat ik op forum las dat na vervanging van verstuivers, turbo ed de problemen nog steeds niet opgelost waren.

Dus als je problemen hebt laat je dan bij VolTune eerst adviseren, ze zijn erg thuis in de Volvo materie en zijn niet uit op overbodige vervangingen. heb geen aandelen, maar ben erg tevreden.

k heb vorige week bij VolTune in Elst door Obbe een eco-power-tune laten uitvoeren. De reden hiervoor is puur zuiniger rijden omdat ik dit belangrijk vind voor milieu en portemonnee. Ik heb ook bewust mijn saab 9-5 2.2 diesel ingeruild voor de zuinige 2.0d 6 bak. Maar helaas bij aanschaf veel problemen gehad met roetfilter, egr en stijgend oliepeil. Door software aanpassing was ik hier grotendeels vanaf en na een paar weken de eco tune uitgevoerd.

Bij een eco tune wordt het beschikbare vermogen bij kruissnelheid 110-115 km/u als het ware gedowngraded om het verbruik te verlagen. Dan heb je natuurlijk te weinig power om soepel in te halen. Hiervoor heeft Obbe gezorgd voor extra power bij een gaspedaal positie van boven 65%.

Ik heb direct na de tuning een ritje naar Friesland en terug gemaakt en de zuinigheid getest. Bijna de gehele rit 115 km/u op cruisecontrol gereden en op een afstand van 375 km een super laag verbruik van 1:24 behaald (4,2/100). En dus gemeten met weer vol af tanken, want de bc is niet betrouwbaar.

Obbe neemt vooraf met je door hoe hij de tuning gaat doen en bij welk toerental (bij mij 1900 rpm) je dit wenst. Zie figuur. Ik ben er erg blij mee.

Ps: Bij inhalen komt er overigens een flink vermogen vrij, veel meer dan voor de tuning.

Link naar het draadje op het volvo-forum:
http://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=62458&highlight=obbe;neemt;vooraf;met;je;door&page=2

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *